Hur problemlösning skapar problem

Idag lämnade jag  föreläsningssalen på Chalmers innan föreläsningen var färdig. Inte för att det var något fel på föreläsaren, han var både kunnig och intressant i sig men för att ämnet som behandlades handlade om patetiska icke problem och det är sorgligt att se hur världen prioriterar dessa.
Föreläsningen behandlade olika avancerade mekatroniska (elektronik som samverkar med mekanik) anordningar på bilar och faktumet att en modern bil innehåller runt 50 datorer.  I vissa fall finns en dator som reglerar trycket i stötdämparna beroende på hur datorerna bedömer att körförhållandena är, antisladdsystem, datorer för att kontrollera belysning osv osv.

Vad alla dessa system har som gemensam nämnare är att dom är som gjorda för att gå sönder, och kostar mycket att reparera då det oftast krävs specialutbildad personal på en märkesverkstad. Det som utåt sett framtälls som lösningar på problem är i slutändan något som skapar problem. Alla som har en bil vet att hur alla avancerade mekatroniska system med jämna mellanrum haverar, något t.om. en testförare på Volvo jag talade med kunde bekräfta. Det är inte en bakåtsträvande teknikanalfabet som säger detta utan jag, en teknikälskande chalmerist som tycker om att designa egna elektroniska kretsar på fritiden.



En stor del av all teknik i en modern bil är ungefär så här nödvändig

Bilen är fortfarande nödvändig för vissa transporter i vårt samhälle men många funktioner i moderna bilar är behov som inte är verkliga utan är skapade av bilföretagen.
Ett videoklipp på en Volvo XC90 visades under föreläsningen. Dom hade lastat 120 kg på taket och visade hur ett mekatroniskt system gjorde att bilen inte välte över lika lätt vid kraftiga svängar. Denna bil har så hög markfrigång och takhöjd att en hävstångsverkan bildas då tyngdpunkten flyttas uppåt som gör bilen mer krängningskänslig, ungefär som om du först håller en full matkasse i midjehöjd och sedan provar att höja matkassen över huvudet när det blåser ute. Märk skillnaden.
Den första spontana tanken om denna uppfinning är att så bra, färre olyckor. Det här är dock fel ände att lösa problemet, den första frågan som bör ställas är varför XC90 har så stor markfrigång. Det är inget som behövs på vanliga vägar och man kör knappast en bil som Volvo XC90 i terräng. Den andra frågan är varför någon skulle lasta 120 kg på taket på en bil som är byggd med ett enormt bagageutrymme.

Det hela är ett klockrent exempel på ett skapat behov i ett samälle där ingen reflekterar över sin samtid, hur vi producerar skit ingen behöver och sedan köper det.
Jag tänker mig hur en frustrerad svensson går till jobbet varje dag och känner sig som en liten obetydlig kugge i det stora maskineriet, låt oss kalla honom Svensson. Kanske arbetar denna person också på ett kontor med problemlösning som skapar problem med mycket övertid och stress som följer. Svensson har inte mycket tid över till det han verkligen vill göra efter jobbet och för att kompensera detta köper han en exklusiv bil som XC90 med en mängd extra funktioner som låter häftiga. Alla har olika behov och intressen, men är det här vad Svensson vill? Att sälja ut sitt liv i utbyte mot en bil med helt onödiga funktioner, som inte är gjord för att hålla länge och därför snart kommer behöva kasseras och därmed tära på hela jordens miljö? Hade inte Svensson velat ha mer tid istället till att göra det han verkligen är passionerad för, leva i bättre harmoni med miljön och nöja sig med en enklare bil som är gjord för att hålla? Ingen hade egentligen behövt arbeta i närheten av 40 timmar i veckan för att leva ett liv som ändå har hög materiell standard.


En trevligare plats att vara på en ett stressigt övertidspass som går ut på att få råd till meningslösa saker som i sin tär på allas vår miljö?

I somras var jag i Libanon och vi åkte upp i dom höga bergen med en skramlig gammal Volvo 140 som alltså måste ha varit minst 37 år gammal. Jag vill inte framhålla detta som en idealbil men bortsett från att den skulle behöva viss modern teknik för att minska utsläpp är det en bil som uppfyller riktiga behov. Den tar sig från A till B, har belysning, skyddar mot väder och vind och har t.om. en stereo, vad mer behövs i en bil?
Den stannade i en uppförsbacke och vi fick öppna huven. Ganska snart hade vi skapat oss en bild över hur hela maskineriet fungerade, vad problemet var och fem minuter senare rullade bilen igen. När dagens bilar stannar om 10 år blir ståendes i backen kommer dom få stå kvar där då inte ens den duktigaste av ingenjörer kan ha en överblick och detaljkunskap om dom avancerade elektroniska system som är olika för varje bil. Bilmarknaden spottar hela tiden ut sig så mycket nya bilmodeller att reservdelar snart utgår från sortimenten vilket gör att bilar inte går att reparera och måste skrotas.

Alla antispinnsystem och liknande är också totala snedprioriteringar för att göra bilar säkrare. En minskning av motoreffekten skulle göra mer än alla andra samlade åtgärder med komplicerad teknik som bara går sönder. En sådan bil går att använda till det en bil ska användas till som varutransporter och liknande. Dom som vill bygga högpresterande bilar och åka på banor skulle kunna fortsätta göra det. Till långfärder borde vi skapa en billig kollektivtrafik som till skillnad idag prioriteras genom att köra fler turer, bättre vinterunderhåll etc.

Konsumtion är nödvändigt för att en ekonomi ska fungera, men är också i grund och botten det som skapar våra miljöproblem. Att framställa en vara, använda den och sedan kassera den är något som i varje skede skapar miljökonskvenser på något sätt. Ju färre varor vi framställer och ju längre tid vi använder dom, desto större blir miljövinsten.
Vad man också kan se i Sverige idag är att en högeffektiv ekonomi har skapat ett utbrett materiellt välstånd som saknar motstycke i historien, men att dom flesta inte riktigt har tid att njuta av rikedomen. Den lilla tid som finns kvar görs meningsfull genom att köpa saker för den pengahög som ramlat in på kontot i utbyte mot ett sålda liv. Vi borde sälja mindre av våra liv och köpa färre värdelösa prylar. Våra skarpaste ingenjörer sysslar med att är att skapa meningslösa prylar och teknik som bara skapar mer problem och vi måste börja prioritera om våra intellektuella resurser.

Miljöteknik är viktigt för att möta dom globala miljöproblem men det vi behöver mest är en förändrad livsfilosofi. Det handlar inte om att patetiska småsaker som ECO driving utan om en övergripande omvälvning där hela världssamhället reflekterar över vad som verkligen är viktigt i livet och vad som bör prioriteras i samhället.

Lyssna på den ännu aktuella 70 tals låten "Länge leve den fria forskningen":
http://www.youtube.com/watch?v=Syz8rkFdOeo










concreto

- för dig som struntar i vad Blondinbella gjorde imorse

RSS 2.0